DATE: 19 OCTOBER 2018
VENUE: ASSEMBLY HALL, ŠEVČENKOS ST. 31, VILNIUS 
 
Teachers of English are kindly invited to the LAKMA National Assembly and Conference 2018. The event aims at reviewing LAKMA activities in 2017/18, planning for the future and discussing a wide range of topical issues relevant for Lithuanian school communities and English teachers in particular.

Fee for teachers: 10 eur for LAKMA members 2018 | 25 eur for non-members.
Fee for students: NO fee for LAKMA members 2018 | 5 eur for non-members.
The fee covers conference materials, presentations, two coffee breaks and a certificate.
Participants will receive an invoice (sąskaita-faktūra) upon registration at the venue.
 
Online registration and payment  by 5 October.

REGISTRATION HERE

PROGRAMME

09:30–10:30
Registration. Welcome coffee. Bookshops.
10:30–11:00
Eglė PETRONIENĖ. 2017–2018 m. LAKMA veiklos ataskaita.
11:00–11:30
Vilma BAČKIŪTĖ. Mokytojų veiklos reglamentavimo aktualijos.
11:30–12:00
Irena RAUDIENĖ. Ugdymo turinio atnaujinimas: iššūkiai ir perspektyvos.
12:00–12:30
Asta RANONYTĖ. 2019 m. užsienio kalbų pasiekimų vertinimas elektroninėje aplinkoje.
12:30–13:15
COFFEE AND SNACKS. BOOKSHOPS.
13:15–13:45
Meghan LUCKETT. How to Tap into the Resources of the U.S. Embassy.
13:45–14:30
Rob DEAN. Values, Morals and the ELT Classroom.
14:30–14:40
COMFORT BREAK
14:40–15:25
PARALLEL WORKSHOPS:
· Cristina BERRY. Setting to Increase Professional Satisfaction.
· Rob DEAN. Adding Value(s) to The ELT Classroom.
15:30–16:00
Closing. Certificates. Raffle. Mini-reception.

 

Eglė PETRONIENĖ, LAKMA
2017-2018 m. LAKMA veiklos ataskaita
 
Jau 25-ius metus asociacija LAKMA telkia bendraminčius kūrybiškam darbui, kolegiškam bendradarbiavimui ir mokymuisi bei tobulėjimui kartu. Kaip ir kiekvienais metais, atsigręšime į praėjusius metus, apžvelgsime LAKMA Valdybos darbą pagal numatytą veiklos planą 2017-2018 metams, prisiminsime su partneriais organizuotus profesinio tobulėjimo renginius mokytojams ir vasaros stovyklas bei konkursus, skirtus mokiniams. Taip pat pasitarsime, kokios veiklos kryptys ir formos būtų tikslingos lakmiečiams 2018-2019 mokslo metais.

 

                                                                     Vilma BAČKIŪTĖ, Švietimo ir mokslo ministerija 
Mokytojų veiklos reglamentavimo aktualijos 
 
Pranešimo tikslas – pristatyti naujausius teisės aktų, susijusių su pedagogų veikla ir rengimu, pokyčius. Dalyviai turės galimybę užduoti jiems aktualius klausimus dėl reikalavimų ir lūkesčių mokytojams.
 
 
 
                
Irena RAUDIENĖ, Švietimo ir mokslo ministerija
Ugdymo turinio atnaujinimas: iššūkiai ir perspektyvos
ŠMM pradėjo ugdymo turinio atnaujinimą, kuris apims: bendrąsias programas; ugdymo proceso organizavimą; pedagogų rengimą ir kokybiškų kvalifikacijos tobulinimo programų pasiūlą; pasiekimų vertinimą; aprūpinimą moderniomis mokymosi priemonėmis. Ugdymo turinys nėra statiškas, jis gyvas ir nuolat kuriamas, keičiamas ir pildomas. Ugdymo turinio „savininkai“ – pedagogai, mokiniai, mokyklos bendruomenės, neformalaus ugdymo teikėjai, aukštosios mokyklos,  partneriai. Siekiama, kad tarp šių grandžių būtų palaikomas nuolatinis bendradarbiavimas, todėl atnaujinant ugdymo turinį visi šie veikėjai galės dalyvauti ir prisidėti. Pranešime bus apžvelgta, kokie pokyčiai planuojami, kokie procesai jau prasidėjo ir kokio įsitraukimo tikimasi iš LAKMA narių.

 

Asta RANONYTĖ, Nacionalinis egzaminų centras
2019 metų užsienio kalbų pasiekimų vertinimas elektroninėje aplinkoje
 
Nacionalinis egzaminų centras, rengdamasis 2019 metų užsienio kalbų pasiekimų vertinimo ciklui II gimnazijos klasėje ir valstybiniame brandos egzamine, pristato pokyčius, kuriuos leidžia įgyvendinti elektroninis formatas. Pranešime bus pateikta informacija apie tai, kaip ir kada vyks :
• užsienio kalbų pasiekimų lygio nustatymo testai;
• valstybinio brandos egzamino kalbėjimo dalis;
• valstybinio brandos egzamino rašymo ir kalbėjimo dalių vertinimas.
              

 

Meghan LUCKETT, U.S. Embassy Vilnius
Plenary: How to Tap Into the Resources of the U.S. Embassy
 
 
Meghan Luckett is the Assistant Public Affairs officer at the U.S. Embassy in Vilnius.  Her talk will offer insights and advice into how to leverage and navigate the various resources available to teachers and learners from the United States. She will also answer any questions teachers may have about some of the common myths of studying in the U.S. or participating in exchange program.
 

 

Cristina BERRY, U.S. Embassy Vilnius
Workshop: Setting to Increase Professional Satisfaction
As educators, we are quite familiar with the process of setting learning objectives and outcomes for students, but how often do we spend time actively developing personal aims to improve our practice? To improve our relationships with students and colleagues? To find new and exciting ways to present materials? Studies have shown that setting effective long and short term goals is linked to happiness and job satisfaction. In this workshop, participants will have the opportunity to set his or her own professional goals as well as to develop a plan of action that will lead to increased job satisfaction this school year.
                

 

Rob DEAN, Pearson
 
 
Rob has been involved in ELT as a teacher, director of studies and teacher trainer since 1994. During this time, he has taught a wide variety of ages and levels in numerous countries in Europe and South East Asia, and is currently based in Poland. Rob now works as an independent international teacher trainer and academic consultant, and travels widely delivering talks, workshops and seminars – as well as online webinars – to teachers all over the world.
 
Plenary:
Values, Morals and the ELT Classroom
It’s a well known fact that language teaching isn’t simply about enabling learners to communicate. As teachers, we find ourselves faced with many more challenges, including the development of values and morals among our learners. But what do we mean by these terms? How do we go about combining them into our teaching in a way that will be meaningful and effective? And whose values and morals do we use as the basis for our teaching? This session will suggest possible answers to all these questions and more.
 
Workshop:
Adding Value(s) to The ELT Classroom
This workshop will follow on from the plenary session “Values, Morals and the ELT Classroom” and will attempt to put some of the theory into practice. The session will demonstrate a number of practical approaches, ideas, activities and materials all aimed at raising the profile of values teaching alongside language development in (and out of) the ELT classroom.